Tämä teksti kehittyy ja täydentyy edelleen vuoden 2023 aikana.
Teksti on vuosilta 2016 - 2017 ja 2020.
HUOM. Viittaukset on tästä tekstiversiosta osittain poistettu, joten lukija ei saa tietää, mistä ajatukset tulevat tai mitä lisähuomioita teen. Teksti ei ole uusi, joten oma ajatteluni on kirjoittamisen jälkeen voinut myös muuttua jonkin verran. Teksti kehittyy vielä syksyn 2020 aikana.
III ESITYKSIÄ JA KULTTUURIN KÄYTÄNTÖJÄ
Taide antaa ihmisille usein mahdollisuuden
avoimeen havainnontekoon. Pohdin nyt käytännössä, miten taiteen teko ja kokeminen
tulisi niin lähelle asumisen muita käytäntöjä, että se voisi liittyä todella kiinteästi paikoissa syntyviin tai ilmeneviin vuorovaikutusprosesseihin. Miten
taide voisi edelleen vaikuttaa näihin positiivisesti ja hyvin välittömästi, haluttaessa jopa kokonaan ilman raskaita hallinta- ja toimintamenetelmiä tai
instituutioita. Vaikka nykyään on paljon esimerkkejä eri tavoin osallistavasta
taiteesta tai taiteen välineellisestä käytöstä, vastaus kulttuurisiin malleihin
vaikuttamisesta koreografisten käytäntöjen kautta ei ole yksinkertainen tai
valmis.
Vihan kaunis maa
Vuonna 2013 suunnittelin ja toteutin
vaellusesityksen pienen työryhmän kanssa oman lapsuuden kotipaikkakuntani
maisemassa. Vihan kaunis maa -esitys
oli minulle onnistumisen kokemus. Siinä toteutui myös suurelta osin tietoinen ihanteeni
esitykseen linkittyvien erilaisten merkitysten ja motiivien yhteenliittymisestä
tilassa tapahtuvan kokemisen kautta. Teos oli monimuotoinen mutta kuitenkin
perinteisesti esitykseksi ymmärrettävä kokonaisuus. Se oli viestitty
esityksenä, esiintyjien ja osallistujien roolit olivat ilmeiset ja monet
elementit olivat helposti luettavissa taiteen jatkumossa.
Kuvaan teoksen laatua, työprosessia
ja paikkasuhdetta melko yksityiskohtaisesti varsinkin tilaan sitoutuvina
käytäntöinä. Esimerkki paljastaa yhden paikkasidonnaisen teoksen koreografista ajattelua
ja potentiaalisia onnistumisen mahdollisuuksia, mutta kokemukset ovat myös
yleistettävissä.
Tulkitsen omaa taiteellista prosessia jälkikäteen, reilun
kolmen vuoden etäisyydeltä. Tarkoitukseni on kuitenkin pohtia aihettani ja tuoda
esille mitä erilaisia kokemisen mahdollisuuksia esityksessä ilmeni, vaikka vain
pienenä häivähdyksenä.
Käsiohjelmassa kuvasin esitystä
seuraavalla tavalla:
Lokakuussa 1713 Pälkäneen Kostianvirralla
käytiin suuren Pohjan sodan yksi ratkaisutaistelu, jossa Venäjän armeija löi
Ruotsin joukot. Pian tämän jälkeen Suomessa alkoi miehitys, isonvihan aika.
Vihan kaunis maa on sarja tansseja, jotka pälkäneläissyntyinen koreografi
Jaakko Simola esittää muusikko Leena Paukkusen kanssa kulttuurimaisemien
keskellä ja niillä paikoilla, jotka liittyvät historialliseen taisteluun.
Vaatturi Nina Paakkunaisen suunnittelema puku virittää katsomaan maiseman
historiaa. Yleisön vaellus on myös osa esityksen liikettä ja kokemista.
Vaelluksen paikkoja liittää yhteen Pälkäneen uusi Maaseutupuisto. Kostianvirran
rannalta edetään pellon pientareelle Mallasvedentien varteen, sitten Kostian
koulun pihalle ja sieltä edelleen Onkkaalantietä ja Syrjänharjuntietä harjun
pysähtymispisteisiin.
Esitys kertoo vihan maisemasta tavallisen
ihmisen näkökulmasta. Matti Simonpoika ja hänen perheensä tarina on yksi
esityksen lähtökohta. Hän on Jaakko Simolan 1700-luvun esi-isä. Matin kotitalo
poltettiin Kostian taistelun jälkeen. Matilla oli vaimonsa Liisan kanssa
seitsemän lasta. Yksi pojista syntyi pari kuukautta ennen taistelua. Matti
kuoli 1735 ja haudattiin Pälkäneen kirkon alle. Mitä kaukainen esi-isä näki,
koki ja ajatteli aloittaessaan elämän alusta?
Pälkäneellä
kasvaneena olin tuntenut taistelun perusasiat lapsesta lähtien. Koin kuitenkin,
että tilanteen syvempi ymmärtäminen oli ollut puutteellista, sekä
yhteisöllisesti että omalla kohdallani. Historian esittämisen ja paikan väliltä
oli tuntunut puuttuvan jotakin. Esitykselle oli siis tällainen vaikeasti tarkemmin
määriteltävä ymmärtämisen lisäämisen motiivi, joka sitten muotoutui vähitellen
konkreettisemmiksi kysymyksiksi, miltä tuntuu kuvitella oma kotiympäristö sodan
näyttämönä. Olin pyytänyt työryhmään muusikko Leena Paukkusen ja vaatturi Nina
Paakkunaisen. Heillä ei ollut kiinteää suhdetta paikkakuntaan etukäteen, mikä
saattoi myös auttaa minua lähestymään aihetta tuoreen kokijan näkökulmasta. Leena
Paukkusen kanssa olin kuitenkin tehnyt aikaisemmin yhteistyötä improvisaation
ja ulkotilan kanssa.
Vaikka teoksen
tehtävänä ei ollut esittää maisemaa Annette Arlanderin tapaan, kotiympäristön
havainnointi oli keskeisin yhdistävä tekijä esityksen rakentamisen mielekkyyden
kokemisessa. Esityksen tekemisen ja esittämisen eri vaiheissa saatoin olla itse
kauniiksi ja omaksi kokemani maiseman sylissä. Tutuissa paikoissa viipymisen ja
uuden toiminnan myötä niistä tuli itselleni entistä läheisempiä, aivan
fyysisestikin. Teon motiivi syntyi kuitenkin sitoutumisesta paikalliseen
kulttuuriin. Koin eräänlaista sosiaalista velvollisuutta osallistua taistelun
300-juhlavuoden tapahtumiin jollain tavalla. Pienellä paikkakunnalla kulttuurin
toimijoita on kuitenkin vähän ja tunnistin sopivani juhlan antamaan
”tilaukseen”. Olin myös ollut esityksen kehyksenä olleen Kostia-kesätapahtuman
oppaana jo lähes 10 vuotta aiemmin.
Minua
kiinnosti vaellusesityksen muoto, mikä oli tässä tapauksessa hyvin ilmeinen
tapa ratkaista suhde paikkoihin. Kunnan keskustaajamassa sijaitsevan Kostianvirran
rannalta esitys kulki kirkonkylän halki, hetken päätien laitaa. Näin se myös
sai aikaan jotakin poikkeavaa liikettä maisemassa. Heti alusta lähtien oli
itsestään selvää, että menemme taistelun todellisille paikoille. Ymmärsin
kuitenkin, ettei suurten sotajoukkojen tilannetta ole mielekästä eikä
mahdollista simuloida tai tavoittaa muuten kuin mielen ja maisemassa liikkumisen
tasolla.
Aiheena oleva
taistelu toi maisema- ja paikkakokemukseen väistämättä erilaisten ihmisten
näkökulmia. Maisema ei sulkeutunut sen asukkaiden tai muuten jo ennestään
tuntevien kokemukseksi tai historiallisten ihmisten asumisen kertomuksiksi, vaikka
nämäkin teemat olivat mukana. Sota toi ympäristöön poikkeusoloissa
ainutkertaisen ihmisten joukon samoin kuin pienimittakaavaisesti juhlavuosikin.
Minua kiinnosti juuri kysymys, kuinka voin konkreettisesti ymmärtää todennäköisesti
muualta tulleilekin rauhallisena kotiympäristönä ilmenevän maiseman menneenä
sotanäyttämönä.
Esityksen
tarkoituksena oli tuoda nykytaiteen muodossa esiin näkymätöntä ja monille tämän
ajan ihmisille tuntematonta historiaa. Samalla se oli mahdollisuus käsitellä
viha-aihetta yksityisen ihmisen kokemuksen kannalta. Tuhansien sotilaiden
toiminnan ja paikallisen kärsimyksen ymmärtäminen ei ole välttämättä helppoa
Nyky-Suomessa, mutta maailmassa moni maisema on edelleen vihan ja väkivallan maa.
Vaellus avautui minusta tässä mielessä yleisinhimilliseksi.
Paikkoihin
liittyvä kulttuurihistoria kiinnostaa minua muutenkin kuin esityksen tekijänä.
En kuitenkaan romantisoi sotaa, en ole erityisen kiinnostunut militariasta enkä
ole erityisen kiinnostunut suurvaltojen poliittisesta historiasta. Maiseman
historian lukeminen teki kuitenkin myös näistä motivoituja lähestymiskohteita. Vaikka
en olisi tehnyt esitystä, olisin varmasti seurannut juhlavuoden tapahtumia
muuten.
Toteutukseen
sain resursseja apurahojen muodossa, missä paikallisuus oli myös osatekijä. Mukana oli neljällä
vaelluksella yhteensä lähes 200 osallistujaa. Syksyllä järjestin yhden
esityksen paikalliseen juhlatalon saliin sovitettuna, koska halusin huomioida
esityksen saavutettavuuden, ja pieni osa siitä oli kunnan järjestämän juhlan
ohjelmassa, mikä vielä lisäsi yleisömäärää. Palaute oli kaiken kaikkiaan hyvin
positiivista. Elokuvataidetta opiskelevan Niko Dreselin kuvaama vaelluksen videotaltiointi
oli myös pitkään netin välityksellä kaikkien katsottavissa. Keväällä 2014 kerroin
pro graduni sisältöjen rinnalla esityksestä Pirkanmaan museopäivillä Tampereen
Vapriikissa ja sain kirjoittaa artikkelin maakuntamuseon Museokello-julkaisuun. Kaksi lehteä teki
ennakkojuttuja esityksestä.
Kaikki nämä tanssitaiteen
kentällä sinänsä tavanomaisilta vaikuttavat suuret motiivit ja työprosessin
vaiheet tuntuivat merkityksellisiltä. Koin että teko kuului jonnekin ja että
sillä oli erilaisia mahdollisuuksia vaikuttaa, myös esitystapojen potentiaalien
hyödyntämiseen.
Kysymyksiä ja
vastauksia vihan maiseman kanssa
Esitys kysyi
elämisen järjestämisen mahdollisuuksia kriisin keskellä. Tällä tavalla se oli
kiinni olennaisessa elämismaailman arjessa. Minulle tämä kehollistui yksinkertaisesti
esimerkiksi siinä, että yleisölle tarjottiin vettä alakoulun
pysähtymispisteessä. Yhteiseen, ympäristöä kunnioittavaan liikkumiseen
kutsumisen ja vaellusmuodon lisäksi en kuitenkaan osallistanut ihmisiä
esitykseen tämän enempää. Esityksen teot toimivat viittteinä, joista kukin
osallistuja saattoi rakentaa mielikuvien ja aistihavaintojen avulla
omannäköisen kokemuksellisen tulkinnan. Apuun tuli kuitenkin vähintään oman samaistumiskokemuksen
rakentamisessa myös esi-isäni Matti Simonpoika. Olen yhdeksäs sukupolvi hänestä
laskettuna. Yksityisen ihmisen kuviteltu tunnekokemus ja sen kertominen
yleisölle toi historian lähelle. Mietin varsinkin Matin ikää ja isyyttä tässä
yhteydessä.
Nina
Paakkunaisen minulle valmistama pellavapuku oli tulkinta 1700-luvun
talonpoikaisen miehen juhla-asusta, jonka leikkauksessa on yhtymäkohtia ajan
sotilaiden pukeutumiseen. Vaalean pellavan käyttö puvun materiaalina viittasi
paikkakunnan viljelyhistoriaan – Pälkäne luetaan vanhoihin pellavapitäjiin – ja
toisaalta se oli hyvin luontevan näköinen kesän heleässä ja kuumassa maisemassa.
Syntyi esteettinen yhteys. Korostettu runsaan kankaan käyttö antoi puvulle
näyttävyyttä ja liikettä avarassa maisemassa kulkiessani. Syntyi minulle uusi
kysymys, miten maisemaa voi katsoa pukeutumisen historian kautta! Nina
Paakkunainen pohti myös räätälin luovuuden mahdollisuuksia vaikeina kriisiaikoina.
Sosiaalisesti
tärkeintä minulle oli se, että vaellusyleisön joukossa saattoi olla
samanaikaisesti sukulaisia, naapureita, tuttuja pälkäneläisiä, kesäasukkaita
tai kulttuuri- ja taidealojen toimijoita. En tehnyt esitystä anonyymille
yleisölle tai kenelle tahansa, vaikka se oli avoin ja ilmainen kaikille. Vain
kiinnostusten laatu, tottumattomuus tai saavutettavuuden haasteet kävelyn
vuoksi saattoivat olla este osallistumiselle. Esitys päättyi harjun päällä ja
sen jälkeen yleisölle muodostui luonteva sosiaalinen tilanne palata hiekkatietä
pitkin, mahdollisesti keskustellen takaisin kylän keskustaan.
Koin työni
olevan monin tavoin osa paikalliskulttuuria ja maiseman vaalimista. Tein
maisemasta erityisen kokemuksen toisille. Siitä tuli ainakin hetkeksi erityinen
ja kenties kiinteämpi osa kotikokemusta. Samalla se oli toivoakseni esteettistä
nautintoa, kulttuurihistorian harrastamista, uuden tiedon oppimista, nautintoa
vanhasta musiikista ja retkeilyä.
Vastaavalla
tavalla kysyn koreografin työssäni nytkin, miten se on suhteessa välittömään
maisemaan, rytmeihin ja ajan käyttöön, elämän perustarpeisiin kuten ruokaan ja
vaatteisiin, kehomielen tasapainottamiseen, ihmissuhteiden kokemiseen,
konkreettiseen asumiseen, perinnön jatkuvuuteen ja uuden kohtaamiseen.
Minulla ei
ollut yhtä selkeää esikuvaa työni taustalla omien aiempien esityskokemusten lisäksi.
Olin tietoinen Lahdessa toteutetusta performanssitaiteilija Kaisa Salmen
yhteisöllisestä teoksesta Fellmanin pelto,
joka käsitteli vuoden 1918 sisällissotaan liittyviä tapahtumia maiseman
keskellä. En kuitenkaan ollut kokenut tätä hyvin suurimuotoista teosta itse. Olin osallistunut Zodiak –
uuden tanssin keskuksen ohjelmistossa olleisiin ulkotiloissa liikkuviin esityksiin
ilmeisesti jo tässä vaiheessa. Myös Mia Malviniemi oli hiljattain tehnyt
maisemaan sitoutuvan esityksen MOREENI
Tanssit luodolla – jäljet kalliossa, joka syntyi Unescon
maailmanperintöalueella Merenkurkun saaristossa vuonna 2012. Sitäkään ei kuitenkaan
ollut kokenut. Edellisvuonna olin tehnyt yhteistyötä arkkitehti Jaana
Räsäsen kanssa äänetön arkkitehtuuriopastus -konseptin muodossa. Teimme yhdessä
sanattoman opastuksen Tampereen Näsilinna -rakennukseen kaupungin
arkkitehtuuripäivien ohjelmistoon. Tämän työskentelyn laadussa oli paljon
menetelmällistä yhteyttä. Vihan kauniin maan voi ajatella myös opastuksena.
Pro gradu -tutkielmani
oli valmistunut juuri, joten teoreettista ajattelua tieltä koetusta maisemasta
minulla oli paljon. Sidoin yleisön kulkureitin osittain Pälkäneelle ideoidun
Maaseutupuiston suunniteltuun linjaukseen. Hanke oli tuolloin tuore. Ajattelin
maiseman koreografioivan omalta osaltaan teoksen. Taistelun maisema päätti
puolestani monia asioita. Esiintyjän tekoja etsin reitiltä eli sovitin fyysisiä
kokemuksia ja historiatulkintoja tanssin muotoon. Muusikon toiminta oli myös
haastavaa maisemassa. Musiikki ja laulu antoivat lisämahdollisuuden kiinnittyä
historiaan. Improvisaatio ja vanhan musiikin sekä ruotsalaisten kansanlaulujen
käyttö raikkaalla otteella oli kiinnostavaa. Yhdessä saimme rakentaa reitin
vetovastuuta.
Esityksessä
piti ottaa huomioon yleisön jaksaminen nousta harjurinnettä mahdollisesti
kuumana kesäpäivänä. Minun piti ottaa yhteyttä myös poliisiin ja pyytää tapahtumalle
lupa. Luonnollisesti tarvitsin myös maanomistajien luvat yksityisalueiden
käyttöön. Myös nämä olivat minulle taiteen vuorovaikutusta.
Esityksen
matka
Kuvaan
vaelluksen kulkua tämän artikkelin näkökulman kannalta. Se on paikkojen,
fyysisten eleiden, kertomusten ja kulttuurin performatiivisten mallien
yhteen kerimistä.
Yleisö saapui joen
rannalle taistelukaivanteiden äärelle paikkaan, jossa on rekonstruoitu pieni
osa Ruotsin armeijan hirsivarustusta ja jossa on myös kivinen taistelun
muistomerkki 1900-luvun alusta. Tanssi motivoi paikassa olemista ja sitten
piirsi mielestäni esiin linnoittamisen arkkitehtuuria. Se johdatti
havainnoimaan ympäristöä. Juhlavuoden ohjelmassa tällä paikalla oli vain pari
muuta tilaisuutta.
Olin
odottamassa yleisöä ja jaoin heille itse käsiohjelmia, jotka toimivat ensimmäisenä
lukuohjeena. Ihmiset ottivat paikkansa pienellä aukealla ennen kuin keskitimme
huomion. Muutamalla lauseella esitin aluksi kysymyksiä, jotka virittivät
palaamaan mielikuvissa 1700-luvun alun tilanteeseen tässä maisemassa ja
antoivat esityksen kokijoille yksinkertaisen luku- ja toimintaohjeen.
Tanssi, liike
ja eleet pyrkivät tekemään havaittavaksi maaston kaivanteiden rakenteellisen
muodon ja toisaalta esityksellistämään taistelua yhden ihmisen kokemuksellisena
olotilana. Käytin hirsivarustuksen mahdollistamaa kahta tasoa. Paikka oli
intiimi ja pienetkin eleet olivat hyvin toimivia. Purin kevyesti esimerkiksi
rystysiä, joka minulle merkitsi ajan aseen lataamiseen kuuluvaa liikettä, mutta
saattoi toisaalta assosioitua kauhuun. Leena käytti tällä paikalla
historiallisten taisteluiden merkinantojen motiivia ja historiallisen tanssin
teemaa. Ensimmäinen osa kesti suhteellisen pitkään.
Johdatin
yleisön rantapuuston suojassa kulkevien polkujen ja sitten katuja pitkin
seuraavalle pysähtymispaikalle. Pienen peltoalueen laidassa kerroin, miten olin
ollut museotyöntekijänä eräänlaisissa hautajaisissa, joissa haudattiin ihmisen
kalloja, jotka olivat löytyneet Pälkäneeltä joitakin vuosikymmeniä aikaisemmin
ja jotka mahdollisesti liittyivät taisteluun. Kyseiset kallot olivat löytyneet
ilmeisesti toisesta pellosta, mutta paikka, jossa olimme, sopi tositarinan
kertomiseen. Kerroin myös historiallisen tiedon kapteenista, joka lähetettiin
taistelun jälkeen huolehtimaan kuolleiden hautaamisesta. Tämän jälkeen tein
yksinkertaisia toistuvia liikkeitä käsien ja niiden väliin puheen aikana
virittämäni valkoisen kaulaliinan kanssa. Etenin näin kauemmas pellolle Leenan
laulaessa hengellistä laulua, jonka sanat viittasivat esimerkiksi
kokoontumiseen.
Leena johdatti
ryhmän tietä eteenpäin ja mäkeä ylös Kostiankoulun pihaan. Seurasin tehden
itsestäni hahmon. Koulun luona yleisön oli mahdollista juoda vettä. Minä
saavuin paikalle viimeisten joukossa ja aloin tanssia barokkitanssiliikkeitä
mukaillen, kävin juomassa vettä ja otin käyttööni pihan leikkikalusteen kävelemällä sen päällä, esitin leikkitappelua ja ilveilyn eleitä. Juoksin yläpihalle
rakennuksen taakse. Yleisön seurattua sinne riipuin kiipeilytelineessä, pudottauduin
siitä ja kerroin paikallisten ihmisten pakenemisesta taistelun vuoksi.
Matka jatkui
mäkeä ylös, torin ja kirkon sivuitse pääkatua pitkin Nuijantalolle, jota ennen
irtaannuin ryhmästä ja juoksin talon ulkoportaiden tasanteelle. Yleisön
saapuessa kohdalle kerroin miten Pälkäneen kautta kulki tie eteenpäin
Pohjanmaalle, Poriin ja nykyiseen Keski-Suomeen. Paikka oli siis historiallisen
tien todistamista, vaikka en voi olla varma kokiko yleisö tilanteen näin.
Pienen matkan
päässä oli mahdollisuus tanssia parina keskellä tietä erästä polskan
variaatiota. Erosin tilanteesta hippa-litta -leikin muodossa. Erkanin
paikalta juosten ja aloin nousta harjulle johtavaa tietä iloisen liikkeen
muodossa, jonka yhteydessä saatoin suunnata katseeni takaa tulevaan yleisöön.
Harjun mukaan ottaminen tarkoitti mahdollisuutta kuvata paikallisen väestön
piiloutumista metsään, mutta toisaalta sillä oli suuri merkitys yhdistää harjumuodostelma,
jota ei taistelun kuvauksissa ole ymmärtääkseni mainittu. Tämä oli minusta
mielenkiintoista, koska harjulta avautuu järvimaisema Mallasvedelle, jonka
venäläiset ylittivät taistelussa lautoin ja näin pääsivät tavallaan kiertämään
vihollisen taakse, mikä lopulta johti Ruotsin armeijan vetäytymiseen
paikkakunnalta hajaantuneena. Esityksen tekemisen kannalta oli myös mielenkiintoista
yhdistää 1700-luku ja klassinen harjumaisema, joka Suomessa liittyy kuvastona
1800-luvulla syntyneeseen kansallisuusaatteeseen.
Ensimmäisessä
harjurinteen pysähtymispisteessä kerroin paikallisen kansantarinan varastetun
hevosen takaisin hakemisesta. Liikkeeni muistutti venäläisen kansantanssin
aineksia. Seuraavassa pysähtymispisteessä lauloin puolestaan ruotsalaisen
kansanlaulun, johon Leena yhtyi. Tässä yhteisen laulun vaiheessa kävelin tien
sivussa metsässä, jolloin puiden ohittamisesta tuli osa kokemusta. Päädyimme
toiseen lauluun asetelmassa, jossa Leena on reppuselässäni. Kun hän laskeutui,
hän riisui takkini. Kerroin miten sota vaikutti siihen, että monet ihmiset
olivat vieraassa paikassa. Jatkoin palaamalla taistelun kulkuun viittaamalla
toisen rannan paimenpoikaan, joka tarinan mukaan huomasi vihollisen lautat.
Jatkoin yleisön johdatusta tietä pitkin käyttäen erilaisia soutuun viittaavia
liikkeitä.
Matkalla
ohitimme vesitornin ja kuljimme melko pitkään tasaista harjun päällystää. Pitkä
kesto pohjusti sopivasti viimeistä pysähdystä paikalla, jolta näkyi esi-isäni
kotikylän suuntaan. Paikalla oli erityinen luonne, koska sinne on tuotu
puistonpenkki ja viereiseen koivuun on merkitty nimiä. Muutaman eleenomaisen
liikkeen tukemana kerroin vihollisen saapumisesta ja luettelin esi-isäni
poltetun talon rakennuksia sekä mainitsin terrosin uhriksi joutuneen naapurin
vaimon. Annoin tekoni hiipua ja käännyin avautuvaa maisemaa kohti Leenan käyttäessä improvisaation materiaalina suomalaista kansanlaulua.
Uusia huomioita vihan maiseman kohtaamisesta
Esitys
paljastaa oman suhteeni maisemaan. Se saa minut kysymään, miten näkökulmani
eroaa siinä, että koulutukseni on sekä museo- ja kulttuuriperintöalan että
tanssitaiteen piiristä. Miten se toteutuu käytännössä?
Olen kiinnostunut
kulttuurihistoriasta ilman esityksen tekemisen motiiviakin. Kiinnitän huomiota
ympäristöni yksityiskohtiin ilman esityksen tekemisen käytäntöjä tai erityisen
liikkumistavan antamaa kehystä. Annan näille oman itseisarvon. Suhtaudun
ammattiylpeydellä siihen, että pyrin välittämään oikeaa tietoa menneisyydestä
tai sitten tietoisesti tekemään toisen motivoidun ja tunnistettavan ratkaisun
tässä asiassa. Toisaalta taiteellinen työ ei ole alisteista vain viestien
välittämiselle vaan sillä on oma esteettinen vapautensa ja itseisarvonsa. Tanssini
ei sellaisenaan realistisesti kuvita maisemaa tai menneisyyttä vaan koreografin
roolissani antaudun vuorovaikutukseen erilaatuisten ilmiöiden kanssa. Tuon
yhteen ja havaittaviin jakamisen tilanteisiin tulkinnallisia ilmaisuja eletystä
ja koetusta.
Vihan kaunis
maa linkittyi moneen suuntaan. Suhde tanssitaiteen sisäiseen keskusteluun ei
kuitenkaan ollut nyt juurikaan mukana. Teko ei ollut suoranainen reaktio tai
puheenvuoro missään ammatillisessa keskustelussa, enkä tätä teokselta mitenkään
odottanutkaan. Nimeäminen vaellusesitykseksi
saattoi jollain tavalla korostaa tätä. Pyrin myös esityksen avautumiseen
erilaisten ihmisten näkökulmasta. En kuitenkaan määrittele työtä draamaopastuksen
tai kulttuurihistorian elävöittämisen kontekstin kautta, vaikka samoja
oppimisen kokemuksia tässä lienee ollut mahdollista kohdata.
Uusia esittävien taiteiden tekoja
Rea-Liina Brunou on tehnyt
kuunnelmia, joiden avulla kuulija voi tällaisen somaattisen työmuodon avulla
kokea kehossaan olemista. Marraskuussa 2016 hän jatkoi työskentelyä
esityksellä, jossa yleisö voi liikkua kaupunkitilassa kuulokkeiden kanssa
tutustuen omaan luurakenteeseensa ja välillä kuunnella ajatuksia 1800-luvun
keskeisen ballerinan Marie Taglionin uran merkityksestä. Välillä yleisölle
tarjottiin myös erilaisia esityksellisiä tilanteita työryhmän tekojen muodossa.
Vaikka esityksen tarkoitus ei ollut tehdä havaintoja kaupunkitilojen
luonteesta, se oli kuitenkin yksi esimerkki taiteen metodeista pyrkiä tuomaan
ihminen lähelle itseään liikkuvana oliona. Minulle se oli myös esimerkki
toiminnasta, jossa taide tulee maisemaan kokonaisvaltaisesti, vaikka sisältö on
tiukasti suunniteltu ja suuntaa havaitsemista vahvasti.
Lokakuussa 2016 yleisöllä oli
mahdollisuus lähteä kauko-ohjatuille kaupunkikierroksille Helsinkiin saksalaisten
nuorten ohjaamana. Yleisö sai lähtöpaikalta tabletin kuulokkeineen.
Düsseldorfissa olevat nuoret johdattivat sitten ryhmän kaupunkiin. He antoivat
reittiohjeita, kertoivat tarinoita ja esittivät musiikkia. Tabletin kanssa
liikkuminen kadulla toisen kanssa oli omalla tavallaan vaativaa. Katse
kiinnittyy ruutuun ja toisaalta tilanteessa myös kameran suuntaaminen niin,
että Saksaan välittyisi kiinnostavaa kuvaa, on mahdollinen reaktio. Pokémon gon
ollessa muodikas itse kulkeminen laitteen kanssa ei tuntunut niin erikoiselta,
mutta tilanne herätti silti kadulla kulkijoiden huomiota.
Minä olen aktiivinen tekemään
huomioita kaupunkiympäristöstä, joten en kokenut tilannetta havainnoinnin
uutuuden puolesta tarpeellisena, mutta tämä oli silti teknologiansa ja
sosiaalisen luonteensa vuoksi ainutkertainen kokemus. Reitiltä palattua
yleisöllä oli mahdollisuus seurata, miten suomalaiset nuoret ohjasivat
vastaavalla tavalla Düsseldorfissa olevaa yleisöä kaupunkiin.
Liikkeeseen sitoutuvia ympäristön kokemisen perinteitä
Seuraavassa käsittelen kehollisen
toiminnan ja merkitysten rakentumisen yhteyttä eräänlaisena koreografian metatason
katsauksena mutta konkreettisten esimerkkien avulla. Tulkitsen ajankohtaisia ja
toisaalta hyvin tuttuja esimerkkejä siitä näkökulmasta, millaiset tilassa
olevat osatekijät ovat näissä vuorovaikutussuhteessa keskenään ja miten paikat
mahdollisesti liittyvät yhteen. Esityksen teko tai taidekonteksti ei siis ole
välttämättä ensisijainen toimintaa määrittävä asia katsauksessani. Mielestäni
taiteen lajityyppien mukainen analyysi suhteessa paikkoihin tai tiloihin on sinänsä
perusteltu näkökulma, koska lähestymistavat ympäristöön ja näiden perinteet ovat
olleet niissä tietoisestikin erilaisia. Oma näkökulmani korostaa kuitenkin
inhimillisen toiminnan suhdetta paikkoihin eri tavoilla liikkeessä ja
kulttuurisesti tunnistettavina – siis esityksen kaltaisina – koreografioina sitoutuneita
merkitysyhteyksiä, joten luokittelen erilaisia paikkasuhteita tämän oman
tarpeeni ja kokemustodellisuuteni perusteella.
En tee varsinaista historiallista
katsausta, mutta olen ottanut tarkoituksellisesti mukaan eri ikäisiä ilmiöitä. Parin
viime vuosikymmenen aikana paikkasidonnaisen taiteen rinnalle on tullut
sellaisia viihdyttäviä liikkumisen muotoja, joita voi pitää hyvin
paikkasidonnaisina tekoina tai toimintakonsepteina, vaikka ne eivät tapahdu
ainakaan välttämättä taiteen konstekstissa, mutta joilla voi silti olla tausta
tai yhteys taiteen konventioissa tai jotka voivat olla hyvin rinnasteisia
kokemuksellisesti ja vaikuttaa edelleen nykytaiteeseen. Samanaikaisesti
teknologia on mahdollistanut paikkojen esittämisen äärimmäisen monipuolisella
tavalla.
Kiinnostavuutta paikkoja kohtaan lisää
Suomen ja maailman voimakas kaupungistumiskehitys ja muuttoliike, mikä lisää
asumisesta ja rakentamisesta puhumista eri medioissa. Ihmisyyteen kiinteästi
kuuluvat tilakokemuksen parametrit eivät ole täysin muuttuneet. Myös taiteessa
tilan merkitys on aina ollut käytännössä suuri, mutta viime vuosikymmenien
teoretisointi on voinut lisätä sen tiedostamista?
Laajassa merkityksessä kaikki
asumisen ja toiminnan järjestämisen käytännöt luovat myös oman koreografiansa
tai koreografisten mallien joukkoja kuten olen aiemmin jo todennut. Mallit ovat myös tietoisen suunnittelun
väline. Osallistaminen ja toisaalta mallintaminen on normaali käytäntö monissa
tilan suunnitteluprojekteissa. Tietyt liikkumisen mallit ovat kenties myös
suuren osallistujajoukon aktiivista kulttuuripääomaa. Kaupunkiaktivismi on
neljännen sektorin toimintatapa, joka myös rakentaa kaupungin kokemisen uusia
koreografisia malleja.[1]
Tavallaan kiinnostavampaa on
kuitenkin yrittää hahmottaa niitä malleja, joista ei puhuta ja joista ei
kenties olla millään tavalla tietoisia. Kysymys voi olla psykologisesti herkemmistä
suhteista tilaan tai yhteiskunnallisesti marginaalisemmista ilmiöistä.
Mielenkiintoista on kysyä, miten tällaiset mallit risteävät, kohtaavat toisensa
ja liittyvät yhteen.[2]
Kulttuuriympäristön vaalimisen
kannalta olennainen kysymys on, miten kehollinen kokemus niistä on myös elämys
liikkeessä tai miten kokemus yhdistää meidät menneeseen, ohentuneeseen tai jopa
hävinneeseen kulttuuriseen malliin tai koreografiseen käytäntöön.
Maiseman kokemisen rekonstruointi
on haastavaa ja toisaalta mielenkiintoista, koska siinä yhdistetään fyysinen
liike mielessä oleviin merkityksiin ja toisaalta tilan esittämiseen tai siinä
esiintymiseen. Vuorovaikutussuhteita on paljon.
Jokaisen ihmisen ainutkertainen
tilasarjallisuus antaa myös inspiroivia kysymyksiä. Miten tietyn ajan ihminen
koki paikkoja suhteessa toisiinsa?
Kysymykset syleilevät helposti
kaikkia tilan tai maisemantutkimuksen aiheita ja teemoja. Mitä valita?
Taide on tuottanut jatkuvasti
aineistoa tilasuhteen mahdollisuuksista ja kuvauksia erilaisista
koreografisista malleista. Onko taiteen asema kuitenkin niin marginaalinen ja
sisältöjen lukemisen tapa niin kapea, että näitä merkityksiä ei osata käyttää
yhteydessä muuhun, esimerkiksi asumisen järjestämiseen?
[1] Pasi Mäenpää kertoi aktivismista Kulttuuriympäristön
neuvottelupäivillä Hämeen linnassa
2016.
[2] Vanha esimerkki voi olla seksuaalivähemmistöjen käyttämien
paikkojen määrittelemä kaupungin maantiede. Mustola 2016.